Monday 13 February 2017

TRIP TO SABAH -intro-

Assalamualaikum. Setelah sekian lama x update blog ni, kali ni aku rasa nak sangat share sikit tentang perjalanan kami selama 3 hari 2 malam di Kundasang & KK. Aku yang memang asal Sabah ni tak banyak la keluar duit. Ermm tapi boleh laa jugak. Aku ni jenis yang suka cerita dari awal sampai laa berakhir perjalanan kami. So, aku akan ceritakan bermula dari proses beli tiket yg dah lama dibeli dari tahun lepas lagi.

Kisahnya bermula macam ni. Kami beli tiket flight dari bulan 6 tahun lepas (2016). Setiap hari buka website Air Asia semata2 nak tgk harga promosi. Dekat2 promosi nak tamat, kami pun buat keputusan utk beli tiket flight malam tu, lepas buka puasa kat Putrajaya. Beli tiket utk 4 orang ja sebab aku memang ada kat Sabah. Asalnya kami plan trip ni 5 hari 4 malam @ 4 hari 3 malam tapi disebabkan kami lambat beli tiket, maka perjalanan kami cuma 3 hari 2 malam. Nak x nak, kena settle kan urusan pembelian tiket malam tu jugak. Kalau tak, jadi angan2 ja lah. Haha.

Selesai beli tiket, Ain plak sediakan itinerary sebelum dan semasa untuk trip kali ni. (cehh padahal baru 1st trip dengan kawan2 haha). Tempat yg kami mau pegi pun Ain survey jugak sbb dia memang minat bab-bab travel ni. Kami ikut ja. Hakhak. Apa yg aku boleh tolong cuma cari kereta ja sebab aku ada sorang kawan yang boleh diajak sekali dalam trip ni & dia pun boleh laa jadi tour guide kami. Bila dah settle semua tu, senang la sikit hati ni walaupun kawan aku tu sebenarnya tak sure lagi dapat join atau tidak. Huhu.

Waktu cuti sem baru2 ni, aku ada contact kawan aku tu. Budi namanya. Aku tanya la dia dapat ka join trip kami ni nanti ? Malangnya, jawapan dia negative wehh. Bapak sedih :'( Malam tu aku terus call Ain & ceritakan semuanya kat dia. Problem wehhh. Trip dah nak dekat tapi kereta tak dapat lagi. Orang kata, kalau nak sewa kereta kena awal. Yes, WAJIB awal sebab ramai kutt orang nak jalan2 Sabah. Bila dah tak dapat minta tolong Budi, aku pergi minta number kereta sewa kat kawan2 sekolah. Tanpa fikir panjang lagi, kami pun sewa kereta saga sebab takut tak dapat kereta utk jalan2 nanti. Lagi laa bertambah2 susah. Aku hampir buat keputusan untuk x join diorang ni tapi Ain kata x best la kalau akak xde. Hehe.

Fikir punya fikir, tetiba aku teringat kat Amin. Senior sekolah yang dah lama sangat aku x contact dia. Jumpa apatah lagi. Berkurun tak jumpa dia. Haha. So, aku pun mesej dia kat fb. Number lama dia dah x ada dalam list wasap, aku anggap dia dah tukar number. Nak mesej kat fb tu pun malu jugak, Yalah, lama x tegur dia. Tapi bila dah tanya, jawapan dia POSITIVE. Dia free tarikh tu. Weheee~ Lega jugak hati ni. Kereta dah dapat, tour guide pun dapat. Rupa-rupanya, Amin memang jadi tour guide sebelum ni. Setahu aku, dia tengah sambung master kat UMS. Tak tahu plak jadi tour guide. Business family katanya. So, boleh laa dapat harga member :P

Sebelum tiba 7 Febuari, aku la yang jadi orang tengah antara group wasap kami dengan Amin. Aku bagi tau Amin, "kami 5 orang & sewa Saga, termasuk kau 6 orang la". Haha. Dia kata, "mana muat 6 orang dalam tu. Susah naik bukit nanti. Lain la kalau semua kurus macam kau" Adoii. Kami pun bincang semula pasal kereta tu ikut arahan orang yg lebih berpengalaman. Haha. At last, kami ambil keputusan untuk sewa kereta Exora Amin. Murah lah jugak. Harga sama dengan Saga yg kami sewa tu. Malangnya Saga tu x dapat balik duit deposit. Huhu. Burn macam tu ja duit tapi xpa lah asalkan sepanjang perjalanan kami tu selamat & berjalan lancar. Alhamdulillah, kereta & tour guide settle ! Cuma aku belum minta kebenaran abah untuk join diorang. Tapi dengan satu soalan yg jelas, abah luluskan jugak permintaan anaknya ni. Weheee~

*to be continue*

entry kali ni macam detail plak & banyak membebel. haha. peduli apa aku >.< kot laa nanti boleh baca balik blog ni & throwback pengalaman untuk 1st time travel dengan kawan-kawan. hee

No comments:

Post a Comment